Анотация на учебната дисциплина "Библиометрия“

Учебната дисциплина Библиометрия е включена в учебния план на бакалавърската програма Библиотечно-информационен мениджмънт (БИМ) и включва запознаване с основните теоретични основи на нововъзникналото направление в областта на библиотекознанието в началото на ХХ век, доразвито и разширено с навлиането на комптърните технологии в началото на ХХI век.

Освен въведение в основните принципи на библиометрията с представяне на теоретичните основания за нейното възникване в ранните изследвания на Пол Отле (Paul Marie Ghislain Otlet), Дерек де Сола Прайс (Derek John de Solla Price), Джон Бърнал (John Bernal), Юджийн Гарфилд (Eugene Garfield), Алън Притчард (Alan Pritchard bibliometrics), също и тяхното развитие на етапа на структурната ибиблиометрия и наукометрията в изследванията на Дж. Ципф (George Kingsley Zipf), С. Брадфорд (Samuel Clement Bradford), А. Лотка (Alfred James Lotka), С. Поасон  (Simeon-Denis Poisson), В. Парето  (Vilfredo Paretto), Василий Васильевич Налимов, Сергей Георгиевич Кара́-Мурза́, Ирина Владимировна Маршакова-Шайкевич.

За проследяване на динамиката в развитието на научното знание се включва и кратък цикъл от лекции за съвременните системи за класифициране на знанието, включително и използваните за създаване на онтологии на изкуствения интелект.
Проследено е възникването и развитието на теорията и практиката на създаването и съвременното състояние на импакт-фактора като критерий за оценка във всички области на научното и приложно знание. Практическото приложение на най-използваните теории на гореизброените учени се илюстрира с проведени изследвания в областта на клъстеризацията, цитат-анализа и новите поколения индекси за оценка на научния потенциал на страните и тяхното значение за създаване на интелектуален потенциал на държави, региони, икономики.

В упражненията се апробират сценарии за библиометрично изследване с реални данни от официални отчети  на БАН и университетите в България..

Оценяването на получените знания се извършва на базата на отговорите на изпратените от преподавателя задачи и курсова работа по индивидуална тема за всеки студент по оповестен списък с теми.

Проф. д-р Кристина Върбанова-Денчева